Catholic theology in confrontation with neurosciences: a starting point for dialogue

Main Article Content

Damian Wąsek

Abstract

I ask the following question: “How should theology develop in order to avoid conflicts with neurosciences?” I believe that the answer to this question is a turn towards the monistic structure of human nature. It seems that insisting on the concept of a human being as composed of two realities – the body and the soul – makes it difficult, if not impossible, to enter into a constructive dialogue with neuroscientists who point to a clear connection between consciousness and biological processes.

Article Details

Section

Proceedings of the PAU Commission on the Philosophy of Science

How to Cite

Wąsek, Damian. 2018. “Catholic Theology in Confrontation With Neurosciences: A Starting Point for Dialogue”. Philosophical Problems in Science (Zagadnienia Filozoficzne W Nauce), no. 64 (July): 167-81. https://doi.org/10.59203/zfn.64.430.

References

Alston, B. C., 2007. What is Neurotheology?. Charleston: BookSurge Publishing.

Blondel, M., 1950. L`Action. Essai d`une critique de la vie et d`une science de la pratique. Paris: PUF.

Boncinelli, E., 2009. Czy nauki neurologiczne przekreśliły duszę? [w:] Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Włoskich. Czy dusza istnieje? Między nauką a wiarą. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Wersja MOBI: loc. 632-771.

Dawkins, R., 2007. Bóg urojony. Warszawa: Wydawnictwo CiS.

Dennett, D. C., 2008. Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Dzidek, T., 2001. Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga. Kraków: Wydawnictwo M.

Eliade, M.,1999. Sacrum i profanum. O istocie religijności. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Greshake, G., 2010. Życie silniejsze niż śmierć. O nadziei chrześcijańskiej. Poznań: Wydawnictwo W drodze.

Gutowski, P., 2012. Czym jest „nowy ateizm”? [w:] Słomka, M. (red.). Nauki przyrodnicze a nowy ateizm. Lublin: Wydawnictwo KUL. s. 7-45.

Harris, S., 2010. The Moral Landscape: How Science Can Determine Human Values. New York: Free Press.

Hitchens, Ch., 2007. Bóg nie jest wielki. Jak religia wszystko zatruwa. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Kongregacja Nauki Wiary, 2010. List do biskupów o niektórych zagadnieniach dotyczących eschatologii „Recentiores Episcoporum” [w:] Królikowski, J., Zimowski, Z. (red.). W trosce o pełnię wiary. Dokumenty Kongregacji Nauki Wiary 1966-1994. Tarnów: Wydawnictwo Biblos. s. 153-157.

Łydka, W., Juros, H., 1998. Wolność [w:] Zuberbier, A. (red.). Słownik teologiczny. Katowice: Księgarnia św. Jacka. s. 644.

Nordenger, K., 2018. Mózg rządzi. Twój niezastąpiony narząd. Warszawa: Wydawnictwo Margines.

Rahner, K., 1965. O możliwości wiary dzisiaj. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Reale, G., 2009. Pojęcie duszy. Jeden z największych wytworów myśli greckiej. [w:] Katolickie Stowarzyszenie Lekarzy Włoskich. Czy dusza istnieje? Między nauką a wiarą. Kielce: Wydawnictwo Jedność. Wersja MOBI: loc. 163-631.

Schillebeeckx, E., 1968. O katolickie zastosowanie hermeneutyki. Tożsamość wiary w toku jej reinterpretacji. Znak, 169/170. s. 978-1010.

Tresmontant, C., 1996. Esej o myśli hebrajskiej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Wąsek, D., 2013. Teologia a inne dyscypliny naukowe [w:] Kochaniewicz, B. (red.). O naturze teologii. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Teologiczny. s. 107-116.

Wąsek, D., 2015. Natura wolności i konsekwencje jej posiadania. Teologia katolicka w konfrontacji z neurobiologią [w:] Słowiński, R. (red.). Dusza – umysł – wolna wola. Poznań: PAN. Oddział w Poznaniu. s. 47-60.